Hverdagskrea

Kroppen 1

image

Kroppen kan være udgangspunkt for mange samtaler med børn. I dagtilbud er det ene af de seks lærerplanstemaer “Krop og Bevægelse”. Afhængig af hvordan den enkelte institution har valgt at tolke temaet, kan indholdet i det tema være såvel fysisk bevægelse og oplevelser med kroppen, kropsbevidsthed og afprøvelse af egne kropslige evner (og udfordring af selvsamme), som læren om anatomi. Udover min pædagoguddannelse, har jeg en 3 årig pædagogisk diplomuddannelse i Børns Sprog. Derfor tænker jeg ALTID i udvidelsen af ordforråd i ALLE aktiviteter.  Også når det gælder tema “Krop og Bevægelse”.

I de følgende indlæg vil jeg komme med ideer til at arbejde med tema om krop og bevægelse ud fra en sproglig vinkel og med et kreativt indslæt.

I dag har vi lavet krops-collager. For hvad skal der til før vi kan se at noget er en krop? Hvad er opskriften (så at sige) på en krop? Vi kiggede lidt på os selv og på hinanden og så:

  • et hoved
  • en mave
  • to arme
  • to ben

Det fik børnegruppen til opgave at finde i forskellige blade og aviser og klippe ud. Det blev til nogle finurlige mennesker, med små maver og store arme, forskellige ben og underlige ansigter. En opgave som udfordrede deres Forestilling om en krop, og hvad der er “pænt”, men som til gengæld fik fantasien i gang.

Formen for collagerne skulle være relativ enkel: Hvidt karton vendt på højkant, og ingen tusch eller blyant. Resultatet blev, ud over nogle interessante betragtninger og samtaler omkring kroppe, også nogle fine enkle collager.

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hverdagskrea